Bondade, Justiça e Verdade
Três virtudes marianas nas Cantigas de Santa Maria e no Livro de Santa Maria, de Ramon Llull
Ricardo da COSTA
Bárbara DANTAS
In: SALVADOR GONZÁLEZ, José María (org.). Mirabilia Ars 2 (2015/1).
El Poder de la Imagen. Ideas y funciones de las representaciones artísticas.
Barcelona: Institut d’Estudis Medievals, UAB, Jan-Jun 2015, p. 84-103.
Resumo: As Cantigas de Santa María (c.1270-1282) são um marco cultural na Espanha medieval. Esta magnífica obra do século XIII é composta por 420 louvores e relatos de milagres da Virgem Maria escritos em galego-português, além de centenas de iluminuras. Patrocinada pelo rei Afonso X (1221-1284), é grandiosa não apenas por seu valor artístico, mas, sobretudo, pelo seu valor histórico. Registrou em cada cantiga diferentes aspectos da sensibilidade medieval. O objetivo desse trabalho é fazer uma análise comparativa (imagética e textual) de três virtudes filosófico-teológicas da Virgem Maria – Bondade,Verdade e Justiça – presentes no Louvor 140 das Cantigas de Santa María e no Libre de Sancta Maria (c.1290) do filósofo catalão Ramon Llull (1232-1316), para discorrermos sobre as estruturas simbólicas da espiritualidade mariana, típica manifestação religiosa e artística do séc. XIII no Ocidente Medieval.
Abstract: The Cantigas de Santa María (c.1270-1282) is a cultural landmark in medieval Spain. This magnific work of the thirteenth century is composed of 420 praises and narratives of miracles of the Virgin Mary and written in galician-portuguese language. Furthermore, have hundreds of miniatures. Sponsored by king Alfonso X (1221-1284), is not great only for its artistic value, but, specially, for its historical value. Each song registred differents aspects of medieval sensibility. Thus, the objective of this study is to make a comparative analysis (textual and imagistic) of three philosophical-theological virtues of the Virgin Mary – Goodness, Truth and Justice – present in the Praise 140 of the Cantigas de Santa María and in the Libre de Sancta Maria (c.1290) from the Catalan philosopher Ramon Llull (1232-1316), to analyze the symbolic structures from marian spirituality, typical religious and artistic manifestation of the thirteenth century in the Medieval West.
Palavras-chave: Cantigas de Santa María – Afonso X – Libre de Sancta Maria – Ramon Llull – Iluminuras – Arte Medieval.
Keywords: Cantigas de Santa María – Alfonso X – Libre de Sancta Maria – Ramon Llull – Enluminures – Medieval Art.
Ricardo da COSTA
Bárbara DANTASIn: SALVADOR GONZÁLEZ, José María (org.). Mirabilia Ars 2 (2015/1).
El Poder de la Imagen. Ideas y funciones de las representaciones artísticas.
Barcelona: Institut d’Estudis Medievals, UAB, Jan-Jun 2015, p. 84-103.
Resumo: As Cantigas de Santa María (c.1270-1282) são um marco cultural na Espanha medieval. Esta magnífica obra do século XIII é composta por 420 louvores e relatos de milagres da Virgem Maria escritos em galego-português, além de centenas de iluminuras. Patrocinada pelo rei Afonso X (1221-1284), é grandiosa não apenas por seu valor artístico, mas, sobretudo, pelo seu valor histórico. Registrou em cada cantiga diferentes aspectos da sensibilidade medieval. O objetivo desse trabalho é fazer uma análise comparativa (imagética e textual) de três virtudes filosófico-teológicas da Virgem Maria – Bondade,Verdade e Justiça – presentes no Louvor 140 das Cantigas de Santa María e no Libre de Sancta Maria (c.1290) do filósofo catalão Ramon Llull (1232-1316), para discorrermos sobre as estruturas simbólicas da espiritualidade mariana, típica manifestação religiosa e artística do séc. XIII no Ocidente Medieval.
Abstract: The Cantigas de Santa María (c.1270-1282) is a cultural landmark in medieval Spain. This magnific work of the thirteenth century is composed of 420 praises and narratives of miracles of the Virgin Mary and written in galician-portuguese language. Furthermore, have hundreds of miniatures. Sponsored by king Alfonso X (1221-1284), is not great only for its artistic value, but, specially, for its historical value. Each song registred differents aspects of medieval sensibility. Thus, the objective of this study is to make a comparative analysis (textual and imagistic) of three philosophical-theological virtues of the Virgin Mary – Goodness, Truth and Justice – present in the Praise 140 of the Cantigas de Santa María and in the Libre de Sancta Maria (c.1290) from the Catalan philosopher Ramon Llull (1232-1316), to analyze the symbolic structures from marian spirituality, typical religious and artistic manifestation of the thirteenth century in the Medieval West.
Palavras-chave: Cantigas de Santa María – Afonso X – Libre de Sancta Maria – Ramon Llull – Iluminuras – Arte Medieval.
Keywords: Cantigas de Santa María – Alfonso X – Libre de Sancta Maria – Ramon Llull – Enluminures – Medieval Art.